Kulturarvet lever i hembygden

Elin Johansson, masterstudent i etnologi vid Stockholms universitet, skildrar i en artikelserie kulturarvsarbete i Stockholms läns hembygdsföreningar. Foto: Privat
Varför levande kulturarv? Elin Johansson introducerar artikelserien Kulturarvet lever i hembygden.
Jenny Damberg
16 jun, 2025

Text: Elin Johansson

I sex artiklar skildrar Elin Johansson, masterstudent i etnologi vid Stockholms universitet, kulturarvsarbete i Stockholms läns hembygdsföreningar. Detta är första delen.

Stockholm är hembygd för väldigt många människor. Vi bor i staden, på landsbygden, i glesbygden, i förorten och i skärgården – och varje plats bär på sin unika berättelse och historia.

Men Stockholm är också hem för ett rikt nätverk av hembygdsföreningar som arbetar med att hålla deras historia vid liv. Vad innebär det egentligen att hålla kulturarvet levande? Och vilka är människorna som gör det möjligt?

Immateriellt kulturarv – eller levande kulturarv – är något som inte alltid går att ta på, men som finns runt oss hela tiden. Det är sättet vi firar midsommar på, hur vi bakar våra kakor, binder våra fiskenät och sjunger våra snapsvisor. Som UNESCO uttrycker det: det handlar om sedvänjor, uttryck, kunskaper och färdigheter som samhällen eller grupper ser som en självklar del av sitt kulturarv.

Denna artikelserie visar hur man som hembygdsförening kan arbeta med att bevara och föra vidare historiska kunskaper och berättelser.

Kulturarvet är inte en statisk samling med minnen. Det är en levande process och något som blir till i mötet mellan människor. Nya generationer tar över äldre generationers kulturarv och gör det till sitt genom att lägga till egna värden. På så sätt förändras och fördjupas kulturarvet samtidigt som det bevaras. Hembygdskonsulenten Maria Björkroth skriver i en artikel om hembygdsrörelsens utmaningar att det måste finnas en levande relation mellan människorna och de kulturvärden som ska förvaltas. Det handlar alltså inte bara om att minnas – utan att leva med kulturarvet.

Hembygdsarbetet är en viktig och essentiell länk i relationen mellan människor, platser och berättelser. Denna artikelserie visar hur man som hembygdsförening kan arbeta med att bevara och föra vidare historiska kunskaper och berättelser. Under våren 2025 har jag som praktikant på Stockholms läns hembygdsförbund haft förmånen att få en inblick i den process där kulturarvet blir till och levandegörs genom inspirerande och gemytliga besök hos några av hembygdsföreningarna i länet. Jag har fått se hur kulturarvet skapar ett rum för lokalt gemenskapsbygge. Som redskap har det funnits mjölmalning, kakor, strömming, en köksträdgård och tvättbrädor. Men framför allt har det funnits ideellt verksamma eldsjälar som med sitt engagemang bidrar till att det finns en levande hembygd – med ett levande kulturarv.

Läs även:

Del 1 av 6: Introduktion ”Kulturarvet lever i hembygden”

Del 2 av 6: Kulturarv i Stockholm: Tvätterimuseet i Hagalund

Del 3 av 6: Kulturarv i Stockholm: Historisk köksträdgård

Del 4 av 6: Kulturarv i Stockholm: Strömmingsfiske med not

Del 5 av 6: Kulturarv i Stockholm: 400 år gammal kvarn maler vidare

Del 6 av 6: Kulturarv i Stockholm: Storslaget kafferep

Senaste artiklar

se fler >>

Relaterad läsning

Så ska klimathot mot kulturarv kunna överblickas

I forskningsprojektet Prioritering av klimathotade kulturhistoriska värden utvecklas en digital karttjänst för bättre överblick av klimathot.

De startar hembygdsrunda i kommunen

14 öppna besöksmål. Det bjuder hembygdsrörelsen inom Skara kommun på i en gemensam satsning under Kulturarvsdagarna 2025.

Ingen bofast – men 1 400 medlemmar

Ingen bor där, men Gotska Sandöns hembygdsförening samlar ändå fler medlemmar än de flesta kan drömma om.