1900-talet drar i Sannahed

Musikaffär på museets bygata. Foto: Kumla-Sannahed Hembygdsförening
TEXT FRÅN 2022. Militär och civil historia möts på Sannahed militär- och friluftsmuseum. Här har Kumla-Sannahed hembygdsförening skapat ett omtyckt museum över 1900-talet.
Jenny Damberg
15 feb, 2024

För hundra år sedan var Sannahed utanför Kumla ett av Sveriges största militära övnings- och lägerområden. Här samlades, levde, övade och festade mer än 2 000 man varje sommar.

Ett tiotal byggnader finns bevarade på området där Kumla-Sannahed hembygdsförening i dag driver museiverksamhet över både militär och civil historia. I det före detta persedelförrådet har man byggt upp ett museum över 1900-talet. Här finns en handelsbod så som den såg ut på 1930-talet, en musikaffär, en fotoaffär med ateljé och en damfrisering. Huset rymmer också en lägenhet om ett rum och kök från 1940-talet, en skolsal och en lekplats – komplett med sandlåda.

Just där kan det bli en del att städa, berättar föreningens ordförande Jan Klingberg.

En av sommarens nyheter är att barn kommer kunna klä ut sig i historiska plagg.

– Just nu flyttar vi klädaffären för att göra den större. I samband med det passar vi på att göra några utklädningslådor till lekplatsen, säger Jan Klingberg.

Verksamheten bemannas av ideella krafter och öppettiderna är åtta sommarsöndagar med start i juli. Ett inslag om 1900-talsmuseet från SVT:s regionala redaktion som plockades upp av Rapport dubblerade för ett par år sedan besökssiffran, som kom att ligga på över 7 000 personer.

– Många går runt länge i butiken och tittar på gamla förpackningar, säger Jan Klingberg.

– Även miljöerna på övervåningen är populära. Vi har en tv där vi rullar en film från Kumla inspelad på 1940- och 50-talet som många fastnar framför.

Utöver de allmänna öppettiderna går det att boka gruppvisningar. Jan Klingberg klär ofta upp sig för rollen som guide.

– Vi är tre som brukar guida i uniform. Jag har en gammal husaruniform, en officersuniform, så som de såg ut i kavalleriet år 1895. Den är nytillverkad och ganska bekväm. Jag har också en ullkostym i original från början av 1900-talet och den är verkligen inte bekväm. Den är kall på vintern och varm på sommaren.

Fotnot: Läs mer om museet på föreningens hemsida.

Senaste artiklar

se fler >>

Relaterad läsning

De ser skäl att använda jordkällare mer

Jordkällaren bör användas mer. Det menar Arci Pasanen från Omställningsnätverket. ”I jordkällaren kan man förvara mat på ett briljant sätt”, säger hon.

En medlemsförening med forskningsambitioner

Stensho-Fornborgens vänners använder medborgarforskning i projektet ”Sten på sten – att lära känna en fornborg”, som stöttas av Riksantikvarieämbetet.

Lyckad avfuktning på vintern

Det hängde vattendroppar på trädetaljer inomhus. Då kopplades Högskolan i Gävle in. Nu avfuktas den världsarvsklassade Hälsingegården vintertid.